söndag 31 januari 2010

My way to beach 2010 - day 6

Så har jag sökt till Lisse. Igen. Haha! Som om det inte räckte med dem två andra gångerna. Vet inte riktigt varför jag söker igen. Maybe cuz i'm trying to get away from sushin? Dunno. Så svårt att få jobb nuförtiden. Och så snöade det idag igen! Som om det inte räcker med snö och slask här puhleaaase! Why oh why? >o<

Aja, nog med pessimism. Man mår ju bara dåligt, haha! Nu ska vi se till att få till lite optimistisk shit också. Idag åt vi goi coun (vietrullar). Min favoriträtt! Men jag fick varken äta med rispappret ELLER fisksåsen! Fatta vad devastated jag blev! My beloved nouc mam! Började nästan gråta men som tur så kunde jag använda salladen för att rulla rullarna med också. Dippsåsen däremot fick jag göra av ljus soja, sesamolja, hackad vitlök och chili och lite riven ingefära. Smakade helt okej men jag vill fortfarande ha min älskade fisksås till :(

Såhär såg mina rullar ut iallafall

Sen har vi sojablandningen

Jag tänkte att jag skulle fortsätta med "inga-kolhydrater"-dieten en månad till. Fast vad det gäller mina goi coun så får vi se, haha.

Jag såg klart "Hi, my sweetheart" också. Men dagens episod, vilket också var den sista, var så himla kort! Bara en halvtimma typ. Vill de ska förlänga, nu! Men nee, slutet var bra iallafall :) De gifte sig tills slut! Woho!

Och så har Wendy (i think xD signaturen var "E" haha) frågat efter receptet till lasagnen och de ska du naturligvis få gums! Here it is!

GI-lasagne för 4 pers (Det står 4 men jag åt typ halva >.<. Antingen så är jag ett matvrak eller så var det en väldigt liten portion för varje pers...)

Ingredienser:

1 stor sqaush
1 tsk salt
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
olivolja
500 g nötfärs
1 burk krossade tomater
1 lagerblad
2 tsk torkad basilika och oregano
salt och peppar
smör
1½ dl grädde
1 paket mozzarella

Gör så här

Sätt ugnen på 225 grader.

Skiva squashen på längden, lägg upp på en handduk & strö lite salt över för att dra ut onödig vätska.

Hacka lök & vitlök, fräs i olivolja i någon minut och lägg upp på ett fat.

Bryn köttfärsen tills den är genomstekt. Tillsätt löken, krossade tomater, lagerblad & örterna. smaka av med salt & peppar. (Tillsätt gärna vitlökspulver och paprikapulver också. Testa er fram med smaken. Krydda rejält! haha.)

Låt koka i ca 10 minuter. Smörj en ugnsfast form med smör och lägg ett lager med squash-skivor på botten. Lägg på kötfärssås och ytterligare ett lager med squash. Lägg sen på köttfärssås och avsluta med ett lager squash, häll över grädden och strö mozarellan överst. gratinera i ugn i 20 minuter eller tills den har fått färg.

Så, nu ska yours truly sova men innan dess en låt såklart. Eftersom jag kollade på "Hi, my sweetheart" idag så får det bli the theme song till den. :) En mucho mysig låt!

Rainie Yang - Yu Ai


Nattinaatt! love/J

1 kommentar:

Anonym sa...

X, haha gumman det var jag som frågade om receptet. Råkade skriva E för att jag såg att eugenia har skrivit ett inlägg, så skrev ja automatiskt E. hehe